ROC A12 eerste mbo-instelling in Nederland met certificaat ‘visible learning’

11-07-2016

EDE - Docenten van team Veiligheid van ROC A12 behaalden deze week het certificaat ‘Visible Learning’. Het is de eerste mbo-instelling in Nederland die het certificaat in ontvangst mag nemen. De methode ‘Leren Zichtbaar Maken’ leert docenten om studenten zélf verantwoordelijk te maken voor het eigen leren. De docenten hebben met de impactcyclus een zeer positief resultaat behaald.

De methode is gebaseerd op een grootschalig onderzoek en het boek ‘Visible Learning’ van John Hattie. Het onderzoek bevat resultaten van meer dan vijftienjaar onderzoek, waarbij maar liefst 240 miljoen leerlingen zijn betrokken. Het is de grootste verzameling van evidence-based onderzoek over wat feitelijk werkt op school om ‘het leren’ te verbeteren. Tijdens het eenjarige-scholingstraject kwamen diverse onderwerpen aan bod waarmee de docenten zich hebben verdiept in het ‘zichtbaar maken van het leren’ door studenten. 

 

Interventies in klassen

Het team heeft een 0-meting gedaan waarbij alle docenten aan hun studenten hebben gevraagd wat ze op dat moment leerden en of ze wisten wanneer ze de stof voldoende beheersten. Slechts 22% van de studenten kon hier correct antwoord opgeven. Vervolgens zijn er interventies ingezet in de klassen, waarbij specifiek is ingezet op het formuleren van de leerdoelen, het benoemen van succescriteria en het gericht feedback geven aan de studenten. 

 

Student zelf verantwoordelijk voor eigen leren

Na circa zes weken is er opnieuw gemeten en bleek dat 100% van de studenten kon benoemen wat ze leerden en wanneer ze de stof voldoende beheersen. ‘Wanneer je studenten zélf verantwoordelijk wil maken voor hun eigen leren is het van essentieel belang dat de student weet waar hij staat en waar hij naartoe moet om zijn doelen te realiseren’, aldus docent Marloes van den Berg.

Het docententeam is gevraagd een actieve bijdrage te leveren aan het landelijke John Hattie-congres op 3 en 4 november aanstaande.