Dulon College

Studenten Mechatronica en Gamedesign bouwen robot voor Occulus Rift

15-05-2014

Wij zijn Sander de Jong, Leon Ubels en Ronald Rap, 2de jaars studenten Mechatronica. Als eindproject voor het tweede jaar hebben we de opdracht gekregen om een robot te bouwen. We mogen helemaal zelf bedenken hoe hij eruit komt te zien. We hebben de afgelopen 10 weken voorbereidingen gedaan. De voorbereidingen bestonden uit: brainstormen, schetsen en ontwerpen. We hebben de afgelopen 10 weken dus ook veel bij elkaar gezeten en ideeën uitgewisseld.

3d printen

Eigenlijk zijn we vorig blok ook al begonnen met het produceren van onderdelen. We hebben toen namelijk al de rupsband via 3D-printing geproduceerd in ons Fablab. Een schakel printen duurde 2 uur. We hadden in totaal 120 schakels nodig (zie foto en video). Hier zitten ook heel wat vrije uurtjes in.

Oculus rift

Als extra idee voor de robot hebben we bedacht om een Oculus Rift te gaan gebruiken. De Oculus Rift is een virtuele reality bril. Als je de Rift opzet, zie je niets meer van de buitenwereld en je bent ook echt in een andere wereld. Wij gaan het zo doen dat je doormiddel van camera’s op de robot, door de ogen van de robot kan gaan kijken. Om aan deze bril te komen was nog even een probleempje. De Oculus Rift is door de grote vraag uitverkocht. Hierdoor moesten wij hem tweedehands kopen en hebben hem dus in Leeuwarden moeten ophalen.

Samenwerking Gamedesign en Mechatronica

Nou ligt het programmeren van spellen en andere ICT-dingen niet echt binnen het vakgebied van Mechatronica. Hiervoor zijn wij een samenwerking met ICT aangegaan. ICT programmeert de Oculus Rift en Mechatronica bouwt de robot. Een unieke samenwerking van twee heel verschillende werelden. 

Hoe ver zijn we nu?

Mechatronica: We staan op dit moment op het punt om het frame te gaan bouwen. Alle tekeningen zijn bijna klaar en de spullen kunnen we gaan bestellen. De rupsbanden zijn af.  

Gamedesign: Op dit moment hebben we alle onderdelen besteld en zijn we al bezig om het beeld van de camera in Unity te krijgen. Dit is gister gelukt. Nu is het wachten op alle spullen!

Volgende week weer een blog!

Geschreven door Sander de Jong, Leon Ubels en Ronald Rap.

Reactie toevoegen

3D-geprinte schakel voor rupsband

ROC A12 Studenten Mechatronica bouwen robot voor de Oculus RIft

Rupsband geproduceerd via 3D-printing